Chopin — istota polskości

Tyle wiemy dziś, a czego dowiemy się jutro?Możecie Państwo uznać, że to kolejne biadolenie oderwanego od życia inteligencika. Niech i tak będzie. Nie potrafię się jednak powstrzymać od przytoczenia tych danych. Bo autentycznie jestem nimi wstrząśnięty. Nie, nie chodzi o kolejny sondaż przedwyborczy. Tu już niewiele nowego (choć pan Zandberg trochę może namieszał w peletonie), a zarazem wciąż nie wiadomo, kto kogo i w jakim stopniu pokona. Chodzi mi o wydarzenie światowej (bez najmniejszej przesady) rangi, czyli właśnie zakończony XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im Fryderyka Chopina.

Jako wielbiciel muzyki poważnej (choć nie tylko) oglądałem relacje, gdy tylko docierałem do domu, słuchając ich także w samochodzie podczas dojazdów/przejazdów. Z zainteresowaniem słuchałem profesjonalnych i różnych innych komentarzy, cieszył mnie świetnie przygotowany i prowadzony program w radiowej Dwójce i TVP Kultura. I byłem przekonany – o naiwności! – że dołączam w ten sposób do grona setek tysięcy fanów muzyki Chopina. Nic z tego. Jak podaje m.in. Press.pl:

Widownia finałowych etapów przesłuchań (…) w TVP Kultura sięgała 167,1 tys. widzów. Tyle osób przyciągnęła transmisja we wtorek (…), kiedy ogłoszono laureatów. Podczas niej kanał osiągnął 1,37 proc. udziału w rynku. (…) W sumie Konkurs Chopinowski w TVO Kultura śledziło średnio 59,8 tys. widzów, a w TVP HD – 26,1 tys.

To właśnie te dane mną wstrząsnęły. Mimo że nie powinny, bo przecież wiem, że muzyka poważna nie cieszy się przesadną rewerencją moich rodaków. Tłumy w filharmonii (i teatrach) to w zasadzie ciągle ta sama grupa ludzi, zaledwie dziesiątki tysięcy osób. A jednak wydawało mi się, że takie wydarzenie jak ten Konkurs wzbudzi szerszą uwagę, przyciągnie ludzi do głośników i przed ekrany. Żeby zobaczyć skalę, trzeba mieć więcej danych. Dlatego przytaczam dość świeże informacje o widowni telewizyjnej między 12 a 18 października (po kolei tytuł programu, nadawca, publiczność programu, udział w rynku):

M JAK MIŁOŚĆ / TVP2           6 909 208        41,36%
NA DOBRE I NA ZŁE / TVP2   5 237 820        31,94%
WIADOMOŚCI  / TVP1           4 351 980        26,32%
OJCIEC MATEUSZ/ TVP1        4 286 189        26,12%
ROLNIK SZUKA ŻONY /TVP1  4 256 303        26,13%
TELEEXPRESS /TVP1               4 135 659        39,39%
BARWY SZCZĘŚCIA / TVP2     3 942 483        24,26%
FAKTY / TVN               3 883 232        27,12%
DZIEWCZYNY ZE LWOWA / TVP1      3 652 878        20,80%
SPRAWA DLA REPORTERA /TVP1      3 553 022        23,80%
UWAGA! / TVN                       3 445 093                   21,88%
TANIEC Z GWIAZDAMI / Polsat         3 311 635        21,29%
JAKA TO MELODIA? / TVP1              3 121 543        27,93%
MAM TALENT! / TVN             3 015 035                   19,25%
WYDARZENIA / Polsat                       2 891 041        20,71%
NA WSPÓLNEJ / TVN              2 858 858                   17,62%
EKSPRES REPORTERÓW / TVP2         2 747 003        21,51%
Żródło: wirtualnemedia.pl

Ciekawe w tym zestawieniu są pozycję „kulturalne”: „Jaka to melodia?”, „Mam talent!”.

Mój komentarz? Patrz tytuł i sobie dośpiewaj.